1981-1982

< Terug naar NF-5A Demokisten

 

Medio december 1980 werd er bekeken of het demonstratie-vliegen voortgezet kon worden. Van de vliegbasis Twenthe melddenzich vier vrijwilligers, waaronder Kapitein Fons Hemmelder.
Naar aanleiding van het ongeluk met Könings en een studie van het onderzoeksrapport werd een nieuw programma opgesteld dat werd voorgelegd aan het NLR. Hier werd alles doorgerekend en waarnodig zelfs aangepast.Tevens werd met de K-3001 van de Testgroep NF-5 een meetvlucht uitgevoerd.

 

Ook werd er samen met Majoor Pieter Smith diverse vluchten gemaakt om allerlei manoeuvres door te nemen en te oefenen.
Aanvankelijk werden de demonstraties gegeven met de K-3028 en de K-3041, waarbij het embleem van 313 Sqn werd vervangen door het embleem van 315 Sqn.

 

In samenwerking met de chef van de schilderswerkplaats (A.Th.J. Grashuis) werd een nieuw kleurenschema, het zogenaamde “Dart”-kleurenschema ontworpen, Grashuis was tevens de ontwerper van het vorige kleurenschema, gevoerd door de K-3028 en de K-3041.
In het voorjaar van 1981 werden de K-3019 en de K-3024 overgespoten. In het begin waren de standaard camouflagekleuren nog zichtbaar, later werd dit overgespoten in een egaal grijze kleur.

 

Tevens werd nu een coach (Eerste Luitenant Jaap Meijer, Reserve-Officier Vlieger) toegevoegd voor onder andere PR, planning, uitvoering afhandeling en ondersteuning bij keuze van goed / slecht weer programma.
Dit jaar werd op 27 en 28 juni deelgenomen aan de Air Tattoo op Greeham Common. Hemmelder viel daar in de prijzen voor de beste Solo-Jet Demonstratie en ontving tevens de Embassy Jet Aerobatic Trophy.
Op de Open Dag op vliegbasis Soesterberg (12 september 1981) werd een demonstratie gegeven, met als reservekist de K-3019 met daarin; Piet Vley die stand-by stond voor het geval dat…
Configuratie voor de demonstratie: Lege centerline-tank, lege vleugelpylons en lege tiptanks; alleen de interne brandstoftank was in gebruik.

 

In september 1982 werd de laatste demonstratie gevlogen door Fons Hemmelder boven vliegbasis Eindhoven.

 

Demo Hemmelder_3019
K-3019 met nog zichtbaar de standaard camouflage (1981)

 

Demo Hemmelder_3024

K-3024 met het “Dart”- schema en egaal grijze rompdelen. (1981-1982)

 

Demo Hemmelder_3019a

K-3019 met het “Dart”- schema en voor 1982 egaal grijs gespoten rompdelen en zwarte tiptanks.