Geschiedenis van de NF-5 (Algemeen)

Gezocht: vervanger voor de F-84F Thunderstreak

In 1966 besloot de Koninklijke Luchtmacht de F-84F Thunderstreak te vervangen voor een veel moderner jachtvliegtuig; de F-5 Freedom Fighter.
Nederland had gehoopt meer dan 200 F-5’s te coproduceren samen met België, maar België koos de Mirage 5 ter vervanging van de F-84F.
De Klu was niet extreem enthousiast over het standaard F-5 ontwerp en wilde dan ook meerdere aanpassingen aan het vliegtuig.
Het bleek echter dat deze aanpassingen erg in de buurt kwamen van de in Canada gebouwde Canadair CF-5. Uiteindelijk op 1 februari 1967, besliste de Nederlandse regering om de F-5 van de Canadair productielijn aan te schaffen in plaats van het bouwen van deze vliegtuigen thuis, in Nederland.

25314

De order

De eenzits-versie zou NF-5Agaan heten en de trainer-versie NF-5B. De door Nederland bestelde vliegtuigen werden door de Canadair fabriek met de volgende serial-codes gekenmerkt, de NF-5A (CL-226-1A10) en de NF-5B (CL-1A11). De order die Nederland had gedaan hield in; 90 NF-5A’s en 15 NF-5B’s, later werd deze order bijgesteld (75 NF-5A’s en 30 NF-5B’s).
De order werd op 30 januari 1967 ondertekend, en de leveringen zouden plaats vinden in laat 1969.

 

Nederlandse halffabrikaten

Om de Nederlandse order binnen te halen, besliste de Canadese regering dat enkele Nederlandse bedrijven halffabrikaten konden gaan leveren, zoals Fokker en Avio Diepen in Ypenburg die romp en staart onderdelen gingen maken. Waarna ze werden verscheept naar Cartierville om hier de laatste hand te leggen aan deze in Nederland geproduceerde onderdelen.
Deze Nederlandse bedrijven maakten niet alleen onderdelen voor het NF-5 programma, maar ook voor Canada’s CF-5.

 

Aanpassingen aan de NF-5

Technisch gezien was de NF-5 de meest geavanceerde Freedom Fighter van die tijd.
Het verschilde van de CF-5 in het hebben van maneuvering leading-edge flaps tezamen met een sterkere vleugelconstructie. Deze leading edge flaps gaven het vliegtuig een 50% betere turn dan de normale F-5.
De external fuelcapacity van de NF-5A/B steeg ook, en de sterkere vleugels maakten het mogelijk om meer ordnance (raketten, bommen of brandstoftanks) mee te dragen.
Veel van de avionische systemen die op de CF-5 zaten (zoals het UHF D/F, sperry navigation system, ISIS sight and camera system) werden verwijderd uit de NF-5.

De Nederlandse NF-5A’s hadden het standaard Northrop non-computing gunsight, maar werd echter vervangen door het Sperry Gyro heading and reference system met een Bendix attitude and heading system. De NF-5 was uitgerust met een Canadees Marconi Type 668 Doppler navigation system and 703 navigation system met een roller map. Ook was het uitgerust met een attitude heading and reference system, emergency UHF radio en een radio altimeter.

1

 

De eerste NF-5 is klaar

Op 5 maart 1969 rolde de eerste NF-5 (K-3001) van de productielijn in Cartierville. Het was de 17e F-5 die in Canada werd gebouwd. De eerste vlucht maakte het toestel op 24 maart 1969, met Canadair testpiloot W. Longhurst in de cockpit. De eerste NF-5B (K-4002) maakte zijn eerste vlucht op 1 juli 1969 en werd gevlogen door testpiloot S. Grossman.

De NF-5A’s kregen de volgende Klu codes mee K-3001 tot en met K-3075, de NF-5B kreeg de codes K-4001 tot en met K-4030 toegekend.
De eerste twee NF-5A’s en NF-5B’s werden naar het Edwards AFB testcentrum overgevlogen voor zgn. flight testing.

De Klu ontving de eerste machine (NF-5B, K-4002) op 7 oktober 1969. De eerste NF-5’s werden toegekend aan het 313 Squadron dat Twenthe als thuisbasis had. Deze eenheid werd gelijk omgedoopt tot trainingseenheid, en stoomde piloten klaar voor het vliegen met de nieuwe machine.
De laatste NF-5 (een NF-5A K-3075) werd op 10 maart 1972 aan Nederland geleverd.

 

Upgraden van de NF-5 vloot

Door de jaren heen werd de NF-5 progressief geüpgraded.
De canopies werden geïmproviseerd en nieuwe avionische systemen werden toegevoegd, inclusief een radar warning receiver. ALE 40 chaff en Flare dispensers werden toegevoegd aan het achterste gedeelte van de romp. Sommige NF-5A’s werden voorzien van Sidewinder missile-lanching rails in plaats van de gebruikelijke wingtip tanks.

 

Squadrons waarbij de NF-5A/B diende.

De NF-5A/B diende bij verschillende Squadrons verdeeld over Nederland.

313 squadron, Twenthe  – overschakeling naar de F-16 in 1987

315 squadron, Twenthe – overschakeling naar de F-16 in 1986

314 squadron, Eindhoven – overschakeling naar de F-16 in 1990

316 squadron, Gilze Rijen – overschakeling naar de F-16 in 1991

 

De NF-5 nu…

De NF-5 is niet meer in gebruik bij de Klu. De laatst NF-5 werd aan de grond gezet op 1 mei 1991, toen het 316 squadron overstapte op de F-16. Nu heeft de Klu zijn gehele vloot NF-5’s vervangen voor F-16’s. De oude NF-5’s werden opgeslagen in Gilze-Rijen en later in Woensdrecht. Andere naties toonden wel belang te hebben bij de zeer goed onderhouden vliegtuigen. De NF-5’s werden verkocht aan: Turkije (60, niet allemaal luchtwaardig) Griekenland (11) en Venezuela (7). De andere, nog overgebleven vliegtuigen zijn terug te vinden in musea of op technische scholen in Nederland (zoals het Deltion College, te Zwolle).

F-5_2000

De voormalige K-3021, gemodificeerd door de Turkse Luchtmacht tot “F-5 2000”.